dinsdag 6 september 2016

Schudden met die billen

,,How can I get over this fence?'', riep een jongen die vanmiddag naast me stond te kijken naar de West Indian Day Parade, een bonte, zeer luide carnavalsparade op Labor Day met heel veel schaars geklede meiden. Ik gaf hem een hand als steun en hij sprong over het dranghek.

Nog geen halve minuut later stond hij tussen drie vrouwen te twerken - de vrouwen dansen met hun kont, waar je hier sterke staaltjes van ziet, en hij maakt de bijbehorende beweging als u begrijpt wat ik bedoel en dat begrijpt u best.

Labor Day is een vrije dag op de eerste maandag van september, die aan het eind van de negentiende eeuw is afgedwongen door de vakbonden. De bonden hebben zelf ook een Labor Day Parade, maar die is niet op Labor Day, want dan is iedereen immers vrij. Die is dus pas aanstaande zaterdag.

Daarom is hét grote evenement de West Indian Day Parade langs de Eastern Parkway in Brooklyn, waar volgens officiële schattingen een miljoen mensen op afkomen.

Schietpartij


Het begon al goed, want voor die parade is er een soort Koninginnenach, J'Ouvert, waar altijd gedoe is met schietpartijen. Dit jaar ook, er werden vier mensen neergeschoten, twee zijn er dood.

Juist om dat in de hand te houden hadden ze dit jaar 3400 politiemensen ingezet. Dat hoor ik net op het journaal en ik geloof het ook meteen want ik heb nog nooit zoveel politie bij een evenement gezien.

Bij een punt waar een zijstraat op de route uitkomt telde ik 25 cops, en er waren een heleboel van zulke punten.

Af en toe gebeurde er blijkbaar iets, want dan kwam ineens een massa mensen aanrennen, ging iedereen opzij en verdween de massa in een zijstraat.



Verder was het een optocht die de hele middag doorging, met trucks met muziek en dansers eromheen. Sommige van die trucks waren van - bijvoorbeeld - Haïti, Jamaica, Grenada of Trinidad. Mensen zwaaiden met vlaggen van die Caribische eilanden, of van landen als Honduras, Guyana en Belize. Andere trucks waren van clubs.

What island you are from


Het was zoiets als de Love Parade, maar dat was een totaal blanke aangelegenheid, en dit juist totaal  kleurlingen, zowel bij de deelnemers als toeschouwers. Hoe verder ik de route afliep, hoe meer minderheid ik werd. En ook weer niet: een MC van een van de wagens riep: ,,No matter what island you are from, we are all together!''

Sommige dansers hadden een bonte constructie achter hun kostuum hangen,  als menselijke pauwen zeg maar, met wieltjes eronder. Hier zijn een paar plaatjes, gewoon, omdat het zo leuk was.








Maar het leukste was misschien nog wel het verdwaalde groepje dat ik na afloop in de subway tegenkwam. Want in zo'n straat vol kijk je er na een tijdje niet meer van op.






,,You must be exhausted'', zei ik tegen haar, want die parade duurt urenlang en het gaat heel langzaam vooruit. ,,Not at all'', zei ze. Eilanders he. Weten niet van ophouden.