vrijdag 13 januari 2012

Family business



Monumentenambtenaar Leo van der Laan nam me bij de nieuwjaarsreceptie van Aed Levwerd, de historische vereniging van Leeuwarden, dadelijk terzijde.

,,Ik had al gehoopt dat ik je hier zou treffen'', zei hij. ,,Ik heb een schokkende mededeling voor je.''

Laatst was hij bij zijn nicht Catharina geweest, vlakbij Amsterdam. ,,Waarom je ter sprake kwam weet ik niet meer'', zei Leo. ,,Misschien omdat we het over Leeuwarden hadden. Maar ze vroeg of ik jou ook kende.''

Bleek dat zijn nicht Catharina ook mijn nicht Catharina is. Ze is de dochter van Wyb en Zus. Wyb is mijn oom, Zus is Leo's tante.

,,Dus eigenlijk zijn we familie van elkaar'', zei Leo.

,,Kouwe kant'', relativeerde ik meteen. Maar een schok was het toch.

Historicus Tom Sandijck, die ik het vertelde, ried mediation aan.

,,Denk je dat dat de oplossing is?'', vroeg ik. ,,Moet ik daar dan met Leo heen?''

,,Een keer maar'', zei Tom. ,,Dan slaan jullie elkaar op de kop en schelden jullie elkaar flink uit en dan loopt erna al het contact tussen jullie via een mediator.''

(De foto is gemaakt door Ad Fahner)