donderdag 14 januari 2010

Kossen





Net op tijd kreeg ik een sms van Monique: zometeen komt Marco op tv, in het programma 'DNA Onbekend'. Daar had ik bij Sunneklaas al wat over gehoord, toen ik met Marco een rondje door Hollum maakte. Neja - de zus van Marco - had hen daarvoor opgegeven want ze vermoedde dat haar vader Jan niet haar verwekker is geweest.

Marco op tv is niet anders dan Marco in het dagelijks leven: hij zegt de dingen liefst zo kras mogelijk en als mensen dat vreemd vinden, haalt hij zijn schouders op en zegt dat hij er nu eenmaal geen doekjes om windt.

Zijn broer Bram had dat nog meer. Aan de bar luisterde Bram eens naar twee jongens, die klaagden over hun maat die nooit meer mee op stap ging nu hij verkering had.

,,Ja jong'', zei Bram. ,,Een kuthaar is sterker als een sleepkabel.''



Zo bont maakte Marco het op tv niet, tenslotte is het een NCRV-programma. Maar zijn moeder Dolly was een flirt, vertelde hij: ,,Ze wipte af en toe wel eens mooi buiten de deur''. En: ,,Mijn vader had mijn moeder letterlijk en figuurlijk de deur uit moeten trappen. Want het was een del.''

Oef.

Neja zou, dacht ze, daarom dus een kind van een andere vader kunnen zijn. Maar dan wel van iemand van de wal, zei ze.

Omdat er weefsel van Jan Kossen bewaard was gebleven, konden ze het testen. Marco en Neja waren allebei gewoon kinderen van Jan en Dolly.