maandag 25 januari 2010

Hang It All





Vanwege luiheid heb ik een tandarts in Drachten en die is net verhuisd naar een nieuw pand boven een bank. Ze heten voortaan Tosk, leerde ik vandaag. Daar zit geen afkorting in van iets met Tandartspraktijk, Orthodontie, Smallingerland en een woord dat met K begint, het is enkel het Friese woord voor tand.

Er zit een orthodontiepraktijk bijin, wat tot gevolg heeft dat er twee balies zijn en twee wachtkamers met het gezicht naar elkaar. De kleinste had als hoofdkleur oranje, de andere had een breder palet. Daar hing ik mijn jas aan het kinderopvangkleurige designkapstokje van Ray en Charlie Eames, dat Hang It All heet.

,,Je zat in de verkeerde wachtkamer'', zei Alie, mijn tandarts. Het viel me op dat zij en haar assistente Els oranje droegen.

,,Bij die anderen hangt een dure kapstok van Eames'', zei ik als verdediging.

,,Die hebben ze speciaal bij Maupertuus gekocht'', wist Els. ,,Wij hebben een gewone kapstok.''

,,Ik vond hun wachtkamer wel mooier dan die van jullie'', zei ik.

,,Zoiets moet je nooit tegen een tandarts zeggen voor die met de controle begint'', zei Els en gebood me mijn mond te openen.