woensdag 20 januari 2010

Ik vraag me af hoe kan dit





,,Ik sta helemaal te trillen van woede. Ik vind het schandelijk wat jullie doen'', zei VVD-raadslid Karen Vasbinder-van Loon in De Bres.

Daar deed ik een gisteravond een forumdiscussie over de komende gemeenteraadsverkiezingen, met de nadruk op jongeren, schoolverlaters, studenten en zo. De politici verschillen daar niet erg over van mening, de opmerkelijkste uitspraak kwam van Aukje de Vries (ook VVD) die zich in een bijzin liet ontvallen 'Armoede is een keuze'. Ik weet niet hoe ze dat bedoelt.

Maar dat was niet waar Vasbinder-van Loon zo boos over was.

Kees en ik hadden een cd'tje meegenomen met de rap van Awa erop, de aggressieve Leeuwarder jongen die in 2004 terpentine over zijn vriendin (beiden waren zeventien) goot en haar in brand probeerde te steken. Hij had haar ook al met een kettingslot geslagen. Bizar was, dat hij onderdook bij een andere vriendin in Stiens en daar deze rap maakte op de beat van 'How come' van D-12. Hoger beroep hielp hem niet: hij kreeg anderhalf jaar en tbs. Dat is haast vijf jaar geleden.

We lieten het publiek raden welke beroemde 'risicojongere' ze hier hoorden, een paar wisten het. Toen was het pauze, en toen kwam Vasbinder-van Loon.

,,Dat je zo'n crimineel hier promoot! Ik vind het een schande!'', zei ze. ,,Ik ben helemaal niet tegen rapmuziek, maar je had ook Remon de Jong kunnen draaien, dat is hartstikke leuk en positief!''

,,Ik promoot helemaal niks'', probeerde ik nog. ,,Dit bestaat, het komt hier uit Leeuwarden.''

Het hielp niet meer. Ze verliet De Bres en vertelde onderweg naar de uitgang aan iedereen waarom. De meeste anderen bleven, zodat het toch nog laat werd.

De foto is getwitterd door Irene