maandag 27 april 2015

Koningsdag 2015

Om de ongelooflijke berg rotzooi te ondergaan die op de vrijmarkt op koningsdag wordt aangeboden, moet je je eerst een beetje oppeppen. Het is er zo druk, dat je alleen maar schuifelend over de Nieuwestad kunt lopen. Vooral het stukje stille kant waar de kroegen zijn, daar sta je af en toe noodgedwongen stil. De obers van Dikke van Dale en andere bedrijven moeten steeds dwars door die mensenstroom heen met hun dienbladen.

Op dat stukje liep ik voor twee jongens, die het over de drukte hadden. 

Jongen 1: ,,Het is hier echt wel drukker dan in Amsterdam."

Jongen 2: ,,Met Mysteryland was ik ook in de bediening, in de tent op het midden. Moet je niet denken dat je daar ooit een fooi krijgt."

Jongen 1: ,,Mysteryland, is dat drie dagen?"

Jongen 2: ,,Een dag. Weet je wat ik de laatste drie uur heb gedaan? Ben ik naar Q-Base gegaan, heb ik de hele tijd met drie wijven gedanst man. Ik zei moet je niet naar je vriend, maar ze zeiden het is wel best zo."

Jongen 1: ,,Dat had ik op een festival van drie dagen. De eerste ochtend werd ik wakker in een tent, ik zei shit hier hoor ik helemaal niet. Elise zei later weet je niet meer wat er gebeurd is? Ik zei echt niet. Ze zei dan ga ik er maar vanuit dat er niks gebeurd is."

Jongen 2: ,,Weet je niet."

Jongen 1: ,,Ik zeg dan maar, als je je boxershort nog aanhebt is het in orde."


 Even later stond ik met Willem te praten op het Wilhelminaplein, waar Nederlandstalige artiesten optraden.

Presentator Edwin Kramp kondigde net zangeres Reina aan, een nieuwe ster in Leeuwarden.

,,Vorig jaar heb ik een lullige opmerking over haar gemaakt", zei hij. ,,Ik zei toen: ze is niet de duurste, ze is niet de knapste, maar ze is wel de leukste. Dat heeft ze me lang kwalijk genomen. Nou moet je dus even wachten, want ik heb wat voor je."

,,Nou sille we ut beleve", zei zangeres Reina.

Presentator Edwin Kramp bood haar een bosje gele chrysanten aan en zei: ,,Ik heb een lullig bosje bloemen voor je."

,,Dit is inderdaad een lullig bosje bloemen", zei zangeres Reina.

Voor mij was Reina nieuw, maar Willem kende haar. ,,Ze was laatst nog in Cafe 't WAP", wist hij. ,,En voetbalkantines."

En waar zijn de oude rotten als Anneke Douma of Ricky, vroeg ik.

,,Ze zeggen in Leeuwarden: We hewwe een trauma van Anneke Douma en Genot krij ik niet meer uut mien strot."