donderdag 8 mei 2014

Thunderbirds Are Go!



Vanmiddag werden op Vliegbasis Leeuwarden 150 medailles uitgereikt aan militairen die in Afghanistan zijn geweest. Dat ging met een vrij uitgebreide ceremonie onder begeleiding van de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht.

Toen generaal Tom Middendorp op het terrein verscheen, de commandant der strijdkrachten, speelden ze iets korts, dat vaag aan de Hohenfriedberger Marsch deed denken maar het niet was.

Die medailles werden uitgedeeld volgens een vlot lopend systeem van vier uitreikers (burgemeester Crone werd ook aan het werk gezet), waarbij iedereen die er een had ontvangen achteraan ging staan, zodat er in de voorste rij steeds nieuwe medaillelozen stonden, tot het klaar was.

Middendorp nam er de tijd voor, maakte met iedereen een praatje en gaf ze een vaderlijk klopje op de arm. Het had iets Napoleontisch, daar heb ik althans eens van gelezen dat die zijn soldaten wel eens waarderend in de wang kneep.

De kapel zette daarbij ineens het muziekje in van de Thunderbirds. Dat was verrassend, ik nam er een fragment van op met mijn telefoon. Jacob van Essen, die er als fotograaf was, maakte bovenstaand filmpje. Dat gele ding dat ik vasthou is mijn telefoonhoesje.

(Ik had in mijn rugzak Bleeding Edge van Thomas Pynchon bij me. Het idee, in Engeland begonnen, is dat je op 8 mei ergens in het openbaar iets van Pynchon gaat zitten lezen. Het is er niet van gekomen, maar goed, het boek is op de basis geweest.)