dinsdag 27 mei 2014

Geen staf, maar een zwaard



,,Bent u hiervoor nu helemaal uit Spanje gekomen?", vroeg Stefan Martens van GPTV. Want tegen Sint Nicolaas zegt iedereen U, dat zit er goed in.

,,De Sint zit op elke troon", zei ik terug. Maandag was de IJzeren Troon op het station van Leeuwarden, als reclamestunt voor Game of Thrones en voor betaalzender HBO. Fans van de serie konden zich erop laten fotograferen.

Op Tweede Paasdag had ik dat in Groningen ook al meegemaakt. In Leeuwarden wilde ik wel weer op de foto, maar niet op dezelfde manier. Dan liever met mijter, mantel, baard en pruik.

Omdat ik dat pas op het laatste moment had bedacht, vroeg ik op twitter waar ik dat zou kunnen lenen. Al snel werd ik doorverwezen naar Nanna Franconi, van Tryater. Die had thuis wel wat liggen, wat ik zo mocht meenemen. Op de foto zie je het niet, maar eronder heb ik gewoon een spijkerbroek en een T-shirt. De staf had ik niet mee, maar voor de foto krijg je een zwaard, ook mooi.

Ik ging er met collega Wieberen Elverdink heen, die de serie ook graag ziet. Uit zijn omschrijving op Facebook:

Asing had ook verkleedkleren bij zich. Het leek hem lollig om als Sinterklaas op de troon plaats te nemen. Kort voordat hij aan de beurt was, hees hij zich in een tabberd, bond hij een baard voor en zette hij een mijter op. Gewoon, voor de grap, zei hij.

Maar eigenlijk zette Asing al die ernstige fantasyfiguren er een beetje mee in hun hemd. Voor de camera van Omrop Fryslân, dat er een itempje over schoot, maakte hij het nog erger. ,,In Westeros wonen ook veel stoute kindertjes”, sprak hij routineus met zijn Sinterklaasstem. 

Het viel nogal op, tussen de fantasy-fans. Game of Thrones mag dan bekend zijn, Sinterklaas is nog veel bekender, allerlei voorbijgangers zetten hem op de foto. ,,Door Sinterklaas en Game of Thrones zo te combineren steek je ergens de draak mee", overpeinsde Wieberen. ,,Maar waarmee precies?"

Hayo Bootsma van Omrop Fryslan kwam erop af (in zijn radioreportage hoor je Wieberen en mij het muziekje van de serie zingen) en even later dus ook GPTV.

Met mijn beste Sint-stem vertelde ik hen dat ik hier natuurlijk op mijn plek was. ,,Als je ergens in het land stoute kindertjes wilt zien dan is het bij deze sessie van Game of Thrones", orakelde de Sint.

,,Want er zijn er veel die downloaden, wat erg strafbaar en verkeerd schijnt te zijn." De Sint dacht daar trouwens genuanceerd over: ,,Ik wil het eigenlijk niet afkeuren, als je de serie maar ziet. Dan neem je kennis van cultuur en dat is ook belangrijk."