zondag 4 mei 2014

Leeuwarden zoals het nooit was


Spankjaardslaan/Noordersingel





Dit panorama, gemaakt in Leeuwarden, heeft nooit zo bestaan. Het komt uit 
deze film uit 1920, waar Laurens Bontes me gisteren op wees. Je kunt hem online bekijken op de site van EYE in Amsterdam.

Echte Leeuwardenkenners halen hun schouders op over het filmpje van Haghefilm, want die kennen het al jaren. Haghefilm was het bedrijfje van de Nederlandse filmpionier Willy Mullens. Die maakte ook de oudste Nederlandse speelfilm die bewaard is gebleven, 'De mésaventures van een Fransch heertje zonder pantalon aan het strand te Zandvoort' uit 1905.

Het mooist zijn die opnamen, waar de camera op een statief langs een stadsgezicht zwenkt. Daar heb ik een aantal beeldjes van uitgelicht, een aan ge-photoshopt. Bij de bovenste ben ik in de fout gegaan, zag ik achteraf, want daar heb ik beelden van de Spanjaardslaan (het linkerstuk) verweven met  beelden van de Noordersingel (rechts). Nu ja, het resultaat mag er zijn, dit zou bestaan kunnen hebben zeggen we dan maar.

Het filmpje begint meteen met zo'n zwenkpanorama vanaf de Oldehove naar het oosten. Die leverde de bovenstaande foto op. De foto's zijn nogal fors, als je erop klikt zie je ze beter.

Wilhelminaplein


Rengerspark


Prinsentuin
Prinsentuin