zondag 2 juni 2013

Swiebertjewereld


Kijk, daar staat de fiets van de burgemeester tegen de gevel, in deze foto van Achmeafotograaf Bart die een totale Swiebertje-sfeer ademt.

Het is al oude koek, maar anderhalve week geleden was er een man (en vrouw) of twintig in mijn huis, om onder leiding van een Achmeadame uit Den Bosch een huiskamergesprek te voeren over vast werk en alle veranderingen daarin.

Achmea houdt van dit soort huiskamergesprekken sinds ze daar twee jaar geleden met een groot feest in Achlum mee zijn begonnen. Toen hadden ze als het ware een compleet dorp ingehuurd, nu gaan ze naar huiskamers in Kerkstraten, overal in Nederland. Ik begreep dat ze al in Bavel en Katwijk waren geweest, en nu was Leeuwarden. Alle bewoners van de Grote Kerkstraat hadden een brief in de bus gekregen of ze hun huiskamer beschikbaar zouden willen stellen. Het was de bedoeling dat Doekle Terpstra zou komen (wat gezien de discussie over Thialf ook interessant zou zijn geweest), maar dat werd Bas Haring.

Op die brieven waren maar twee reacties gekomen, en die van mij was het eerst, dus die kamer werd uitverkoren. Ergens jammer, want het was wel interessant als er tientallen aanmeldingen waren geweest zodat Achmea een keuringscommissie op pad had moeten sturen om te kijken of het overal wel proper en netjes genoeg is.

Op de foto's die ik kreeg van fotograaf Bart Maat (en op de foto die in de LC stond, kijk, LC-fotograaf Siep van Lingen staat links eentje te maken) is vooral goed te zien dat mijn televisie groter is dan onze burgemeester. Die zit er pal voor.

,,Hij is zeker ook groter dan mijn televisie", zei de laatste, toen ik daar een opmerking over maakte.

Er werden drie filmpjes opgenomen. Dit zijn ze (en kijk eens wie er bij een van die straatgesprekken zomaar in zit!)