maandag 13 september 2010

Twee torens op 9/11



Door het samenvallen van Open Monumentendag en een open dag van de Achmeatoren kon je in Leeuwarden op 11 september twee torens op.

Een is een brandslangendroogtoren (daar is vast een beter woord voor) achter discotheek Fire. Die is niet meer in gebruik want de kazerne is al lang naar de rand van de stad verhuisd. Een brandweerman vertelde dat ze in deze tijd andere slangen gebruiken, die ze na het blussen niet meer hoeven ophangen.

De metalen ladders zijn korrelig van de roest, het beton schilfert en scheurt en beneden probeerde een blonde brandweervrouw mensen uit het hoofd te praten dat ding te beklimmen. Maar je mocht erop. Het bewijs dat ik er sta is gefotografeerd door Hein de Graaf, die de klim zelf niet waagde.

Je kon er ongeveer dit zien:



En de Achmeatoren, als je over de balkonrand ging hangen.



Het leek me aardig bovenop die toren mensen te vragen of ze dat niet een raar idee vonden, een markant hoog gebouw beklimmen op zo'n beladen dag.

De eerste die ik het vroeg was meteen raak. ,,Toen ik het me realiseerde kreeg ik kippenvel, ik huiverde helemaal'', zei een mevrouw die hier was met een jarige jongen met hoogtevrees.

Maar ze wilde absoluut niet met haar naam in de krant en dan is er weinig aan. De anderen die ik het vroeg hadden er niet bij stilgestaan of het verband niet eens gelegd. Dus u leest daar in de krant niks over, niet elk idee is een goed idee.



Van die toren af kon je overigens de brandslangendroogtoren (in het midden) weer zien.