woensdag 1 september 2010

Alle films gezien



Nieuwe studenten in Leeuwarden en iedereen die er verder zin in had konden vanavond gratis naar een openluchtfilm op het Gouverneursplein. Mooi strak doek, krachtige beamer, het geluid legde het wat af tegen geroezemoes en bierkoelingsbrom.

De film was 'Eden Lake' van James Watkins, een grimmig horrorverhaal over een Brits stel dat tijdens een weekeinde kamperen door rotjeugd wordt geterroriseerd. De meisjes voor me keken voortdurend weg als het ruig werd.

Ik zat er met Rinkel en zijn vriendin, op klapstoeltjes die we bij mij uit de tuin hadden gehaald. Ik ken hen van twitter en een paar Ascona-avonden.

Ergens na de pauze boog Rinkel naar me toe. ,,Wanneer heb je deze film voor het laatst gezien?'', vroeg hij.

,,Ik heb deze film nog nooit gezien'', antwoordde ik.

Hij keek me verbaasd aan.

,,Er hangt een mythe om jou heen dat je alle films hebt gezien'', zei hij.

Wat zou ik die graag in stand houden! Maar helaas, het is niet zo en ik weet niet of ik het ooit haal. Wel heb ik inmiddels 'Eden Lake' gezien, dus er zit schot in de zaak.

(Op de foto een beginscene met Kelly Reilly)