maandag 6 september 2010

Mannen zijn hun eigen schutting

Meer mannen dragen T-shirts met opdruk dan vrouwen. Omdat vrouwen borsten hebben hoor je al niet nadrukkelijk de tekst van hun T-shirt te lezen en bovendien hebben ze een ruimere keus, met decolleté en kettingen en zo.

Mannen gebruiken zichzelf meer als schutting en hangen allerlei mededelingen op hun borst.

Deze theorie bedacht ik samen met een antropologe op Vlieland, waar ik zaterdag op muziekfestival Into the Great Wide Open opvallende T-shirts fotografeerde en uiteindelijk veel meer mannen dan vrouwen bleek te hebben. Hieronder staan ze alfabetisch, ik kwam er net achter dat ik er 1 te weinig had gekiekt.



  • Arjan. ,,Dit moest ik aan van Andre, de eigenaar van King Kong Records.''

  • Aryen. ,,De eerste mac van Apple, uit 1984. Dit shirt heb ik uit de Verenigde Staten, want in Nederland vind je ze niet. Wist je dat de handtekeningen van de makers op de binnenkant van de computerkast stonden?''

  • Bart. ,,Onderbroek is een krakersconcertzaal bij ons in Nijmegen.''

  • Bas. ,,Ik heb een keer geprobeerd buitenspel uit te leggen en dan besef je pas hoe moeilijk het eigenlijk is. Dus ik heb nu voor mezelf een geheugensteuntje.''





  • Ben. ,,Ik hou van Kuifje. Dit shirt komt uit het stripmuseum van Brussel.''

  • Bub, met de b's van Big Bad Wolf.

  • Ed. ,,Malkovich is een band uit Amsterdam, maar die is nu helemaal versnipperd. Twee leden zitten nu in The Devil's Blood en een in Firestone.''

  • Elly. ,,Mooi he? Die komt uit Beeld en Geluid in Hilversum. Ik zag hem en ik dacht 'die moet ik hebben'. Ik krijg er ook allemaal complimentjes over.''




  • Erik. ,,Of ik hard to live with ben? Nee dat valt ontzettend mee.''

  • Fred. ,,Ik heb een teringhekel aan lawaai.''

  • Freek. ,,Die oude Lucky Lukes, die zijn het leukst. Met Phil IJzerdraat. Of de Greenhorn.

  • Gerrit. ,,Deze heb ik door een vriendin laten maken.''




  • Jacob. ,,Weet je waar dat op stond, This Machine Kills Fascists? Op de gitaar van Woody Guthrie. En dit apparaat is een echoplex, een dub-apparaat.'' Vriendin van Jacob: ,,Moet je zelfs hier een soort kwis van maken?''

  • Jeroen.

  • Jillis. ,,Socrates was een briljante middenvelder van het Braziliaans elftal, in de jaren zeventig.''

  • Johan. ,,Jimi is een van de grootsten. De andere is Van Morrison.''





  • Marc. ,,Jairzinho was een voetballer die in het WK van '70 uitkwam voor Brazilië. Is ver voor mijn tijd hoor. Er loopt hier trouwens nog iemand met zo'n Braziliaans shirt rond.''

  • Niek.

  • Pieter. ,,Dit is van Them Crooked Vultures. Een collector's item, want het is van het concert in het Melkweg, het tweede dat ze ooit gaven.''

  • Pieter. ,,Ik doe hier klusjes, daar hoort dit shirt bij.''




  • Ramses. ,,Dit heeft mijn moeder voor me meegenomen uit Thailand.''

  • Titus. ,,Gekocht toen we op reis in Californie en Nevada waren. Daar was ik met mijn vriendin, mijn ouders en mijn schoonouders en als verrassing zijn we toen getrouwd in Las Vegas. Onze ouders wisten van niks en wij hadden geen zin in zo'n groot feest. Nu hadden we dus de trouwerij en de huwelijksreis ineen.''

  • Victor, die sardines bakte.



Nagekomen: Redelijk geniaal



Op het bovenstaande kwam een mail van oud-stagiair Lieke, die ook op Vlieland is geweest en een T-shirt mist in bovenstaande opsomming. ,,Ik stuur 'm je bij deze. Is een slechte foto (zullen de biertjes wel zijn) maar ik vond de tekst I never finish anyth redelijk geniaal.