donderdag 30 september 2010

Een Hollywoodgezin



Dit zijn Tony Curtis en zijn derde vrouw (van in totaal zes), Janet Leigh. Ze zijn de ouders van Jamie Lee Curtis. Curtis is gisteren overleden, Janet Leigh overleed in 2004.

Jamie Lee Curtis interviewde haar ouders - apart van elkaar - voor het filmblad (meer een jaarlijks boek eigenlijk) Projections. Het zijn hele gewone gesprekjes, maar omdat het hele filmsterrengezin beroemd is krijgt het iets extra's. Hier zijn wat fragmenten.


Leigh over Curtis



Jamie Lee Curtis: Is het waar dat Tony je voor het eerst uitvroeg als Cary Grant?

Janet Leigh: ,,Ja. Via de telefoon.''

Jamie Lee Curtis: Maar toen kwam je erachter?


Janet Leigh: ,,Ik had die week in een vakblad gelezen over hoe goed Tony Curtis Cary Grant kon nadoen. Ik had Cary Grant wel eens ontmoet, maar er was geen enkele reden waarom hij me op zou bellen en me mee uit vragen - ik kon er tenminste niet een ontdekken.''

Jamie Lee Curtis: En toen had je een heel erg publieke scheiding.


Janet Leigh: ,,Een van de dingen die volgens mij een groot obstakel in het huwelijk tussen je vader en mij is geweest was dat toen hij zo beroemd werd, het bijna was alsof hij Bernie Schwartz (Curtis' echte naam) niet meer wilde kennen. Hij werd Tony Curtis. En ik denk dat ik er last van kreeg dat ik met Bernie Schwartz was getrouwd en we dingen verschillend begonnen te benaderen.''


Leigh over Psycho


(Janet Leigh speelde in Hitchcock's 'Psycho' de vrouw die onder de douche vermoord wordt)

Jamie Lee Curtis: Vertel eens over de bedscene met John Gavin en wat Hitchcock tegen je zei. Het zag er niet uit of Gavin en jij seksueel zo opgewonden waren als voor de scene nodig was en Hitchcock nam je terzijde en zei -

Janet Leigh: ,,Kun je er min of meer voor zorgen dat hij wat opwarmt?''

Jamie Lee Curtis: Je hoeft niet verlegen te zijn, mama. Wat wilde hij dat je deed?

Janet Leigh: ,,Ik heb het gevoel dat hij wilde dat ik hem aanraakte.''

Jamie Lee Curtis: Echt aanraakte?

Janet Leigh: ,,In die streek.''

Jamie Lee Curtis: Ergens in die streek.

Janet Leigh: ,,Yeah.''


Curtis over Curtis



Jamie Lee Curtis: Ik ben me altijd bewust van de belichting en hoe ik in beeld komt, maar jij bent een man en je was knap. Was jij je ervan bewust?

Tony Curtis: ,,Vanaf dat ik met films begon. Het was verbazend hoe kritisch ik over mijn uiterlijk werd toen ik het tot 12 meter opgeblazen zag worden. Ik keek veel in de spiegel, draaide mijn hoofd links en rechts (...) Ik was dol op mijn uiterlijk, ik keek altijd naar mezelf uit verschillende gezichtshoeken (...) Ik zorgde er wel voor dat niemand me betrapte, weet je, maar ik genoot ervan. Ik genoot er echt van.''


Curtis over Leigh

Tony Curtis: ,,Jouw moeder rangschikte alles. Pruik, gesp, kniebeschermer... De bril - waar is de bril? (...)''

Jamie Lee Curtis: Ik hou van haar. Weet je waarom? Ik heb dat van haar meegekregen. Vrienden huren me in als ze gaan verhuizen.

Tony Curtis: [Toen we net waren getrouwd hadden we] ,,een leuk klein appartement, om door een ringetje te halen. We waren net terug van de huwelijksreis, we waren aan het inrichten. Ik lag op de bank de krant te lezen en zei: 'Mag ik een glas water, schat?' Ze zei: 'Natuurlijk lieverd'.

Terwijl ik verder las maakte zij een glas schoon, deed er water en wat ijs in en zette het op de glazen tafel voor me. Ik zei: 'Dank je schat'. Zij zegt: 'Geen dank, liefje'.

En ik lees de krant verder. Toen nam ik een slokje water - hmmm, heerlijk - zet het terug op de tafel. Ik sla een pagina open, sla een pagina om, lees de pagina's. Ik reik weer en toen was het fucking glas verdwenen. En de tafel was drooggepoetst. Had ik het omgegooid? Ze zou me fucking wurgen.''

'Janet? Heb ik - eh - het glas omgegooid?' Ze zei ' Nee schat. Ik dacht dat je al klaar was.'''


Curtis over anderen

Tony Curtis: ,,Waar ik minder goed mee om kon gaan waren de vijanden die ik hier in Hollywood vond, de woede en ronduit haat die ik voelde (...). Ik was op een party (...) en daar komt een man naar de tafel en zegt: 'Kijk naar haar. Ze denkt dat ze de koning is. Maar haalt haar uiterlijk het wel bij het mijne?'' Ik bedoel, ik had nog nooit zoveel rechtstreekse woede tegen een ander gehoord. En dat was dus Montgomery Clift.''

Jamie Lee Curtis: Over wie had hij het?

Tony Curtis: ,,Over mij''

Jamie Lee Curtis: Hij noemde jou 'haar'?

Tony Curtis: ,,Ja en ik barstte aan tafel in tranen uit. Mensen lachten en ik zat te janken.''

(...) Kirk Douglas komt op een avond tijdens een party naar me toe. (...) Hij zegt: 'Jij vindt jezelf een hele goeie, nietwaar? Jij kleine klootzak'. Ik weet niet wat ik tegen zulke mensen moet zeggen. En het was geen grap. Hij deed dat niet voor de grap. Hij meende het. Daar werd ik echt bang van.''