maandag 26 april 2010

Groninger gedenkwaardigheden


Bij mijn grote boekenopruiming van een week geleden deed ik afstand van Groninger gedenkwaardigheden van A. Pathuis uit 1977. Een dik boek vol teksten op Groninger gevelstenen en zo van 1298 tot 1814.

Ik had het van pake geërfd, maar omdat ik het na een verhuizing of drie nog nooit echt had ingekeken was er vast wel een betere bezitter voor te vinden.

Diezelfde dag meldde zich André Looijenga, een classicus uit Groningen, die het graag wilde hebben. ,,Het boek van Pathuis heeft mijn interesse omdat ik mij als classicus onder andere (een beetje) bezig houd met Latijnse inscripties in Friesland en Groningen.'' In zijn mail klonk ongeloof door, dat dit hier zomaar werd weggegeven.

Kom het maar halen, schreef ik terug.

Een dag later won diezelfde André Looijenga zomaar het Fries Diktee en dook hij overal op, tot op Omrop Fryslan toe. Hij blijkt er ook een weblog op na te houden. Hier staat zijn verslag van de gevolgen van het winnen van dat diktee.

Kijk, bij zo iemand is zo'n boek natuurlijk veel meer op zijn plaats. Zojuist was de plechtige overhandiging hier in de keuken. Want hoewel hij in Groningen woont, werkt hij een paar dagen per week in Leeuwarden op een huiswerkinstituut. Een classicus met promotieplannen, belangstelling voor latijnse en griekse opschriften op noordelijke gevel- en grafstenen en een uitstekende beheersing van het Fries moet ook eten.