donderdag 18 maart 2010

Seks met -ks!





,,Eerst een filmkwis'', zei Peter Schaapman en hield een foto van zichzelf en nog iemand omhoog. ,,Wie is die ander?''

Peter Schaapman had als 22-jarige student pegagogiek in Amsterdam (hij komt uit Enschede) zomaar de hoofdrol gekregen in de Nederlandse film Daniël van Erik Terpstra. Naast beroepsacteurs als Andre van de Heuvel, Sylvia de Leur, Bob de Lange en Johnny Kraaykamp.

De film is de minst beroemde van een rijtje van drie, die in 1971 de seks op het Nederlandse filmdoek brachten. De andere waren Wat zien ik van Paul Verhoeven en Blue Movie van Wim Verstappen.

,,Zingt hij ook?'' vroeg ik. Want ik wist dat de latere musicalster Bill van Dijk een kleine rol in de film heeft.

,,Ja'', zei Schaapman. Dus ik gokte op Van Dijk, maar die was het niet.

,,Willem Nijholt'', vertelde hij toen we het hadden opgegeven. De scene op de foto zit niet zo in de film, maar ze hadden wel samen in bed gelegen.

,,Hij liet me zijn lul zien. Ik zei: die is ook niet zo groot. Hij zei: kleine trekkers, grote rekkers. Ja, in die tijd kon alles.''



De opmerking paste in een geweldige avond filmkijken met live-commentaar van de hoofdrolspeler. Af en toe sloeg hij zijn handen voor zijn gezicht, als het hem te erg werd.

Zijn kinderen hebben Daniël nooit willen zien, vertelde hij. Nooit helemaal, tenminste. Was hij destijds voor achttien jaar en ouder, op dvd is hij nu voor alle leeftijden. Zoveel bloot zit er helemaal niet in.

Daniël gaat over een jongen die niks wil weten van de seksuele bevrijdingsdrift van zijn ouders. Maar die laten hem niet met rust. Ze achtervolgen hem tot op het platteland, waar hij is ondergedoken bij een streng gereformeerd boerengezin.

Terwijl in de film de seksuoloog brave bejaarden opzweept om luidkeels 'Seks!' te roepen (,,Ja! Seks is er ook voor u! Seks met -ks!'') of agenten elkaar zoenen, wees Schaapman er op wie er allemaal al dood waren en vertelde hij anekdotes.

,,Dat linkermeisje wilde wel haar broek uitdoen, maar niet met haar tieten bloot, heel gek was dat. Ze is later in de tweedehandskleren gegaan op het Waterlooplein.''

,,Andre van de Heuvel, daar heb ik wat een hekel aan gekregen nadat hij vertelde dat hij als militair een Indonesisch meisje, van wie ze dachten dat ze afluisterde, uitgekleed hadden, een kaars in haar kut gestopt hadden en die aanstaken. Zo trapten ze haar eruit. Zo'n man valt dan helemaal voor mij weg.''

,,Ik heb me de hele film door geschaamd. Ik val straks door de mand, dacht ik steeds tussen die acteurs. Ik kan het helemaal niet. Die stress werd steeds erger.''


Er waren nog veel meer. We hebben hem gestrikt voor de volgende Cinema Ascona, deze zomer in Kubaard.

(Het tweede plaatje komt uit de strip Abe van Theo van den Boogaard en Nico Scheepmaker, met de drie geruchtmakende Nederlandse films uit '71 op een rijtje)