donderdag 11 maart 2010

Het creatief proces





Ook op Terschelling moeten ze de stemmen hertellen, want op een zekere Douwe Wiegman van Plaatselijk Belang Terschelling zouden zes stemmen zijn uitgebracht, terwijl hij zelf zeker weet dat het er tenminste negentien zijn geweest.

Collega Jacob Stelwagen twitterde vanmorgen dat 'hertelling' en 'Terschelling' min of meer rijmen, en ik twitterde terug dat het mooi zou zijn voor een Sesamstraatliedje, waarin ze leerzaam van 1 tot 19 tellen. Zoiets als de Sesamstraatklassieker over zure-bommentaart.

Toen ik even later een sterretje voor de krant moest schrijven, was de keus dus eigenlijk al gemaakt. Dat werd het volgende Terschellinger telliedje:

We hadden hier al reeën en nu - hértelling, hértelling, hértelling
We waren zo tevreën hier op Térschelling, Térschelling, hoezee
We moeten nu de stembriefjes opnieuw bezien
Want kreeg Wiegman er zes of kreeg hij negentien.
We gaan nu met zijn allen in de hértelling
Tel allemaal gezellig met ons mee, Joechee!
Dat is één!
(18 x herhalen)


En omdat ik er zelf erg om moest lachen, verzon ik er ook een melodietje bij, want op een MacBook is iedereen muzikant. Het werd uiteindelijk niet erg Sesamstraat-achtig en ik zet te laag in, maar vooruit.