vrijdag 25 september 2015

Afols en hun cockpitproblemen

Zonder nadenken zat ik de Imperial March te neuriën, het melodietje dat in de Star Wars-films klinkt zodra Darth Vader in aantocht is.

,,Weet je waar ik zometeen heenga?", zei collega Wieberen onmiddellijk. ,,Naar Stiens. Ik ga de lego-set kopen van Poe's X-Wing Fighter."

Wieberen is, heeft hij me al eens uitgelegd, een Afol, een Adult Fan of Lego. Dat is een genootschap van volwassenen (vooral mannen, denk ik), die na hun dark ages (de tijd dat ze dachten dat ze te groot waren geworden om met Lego te spelen) weer op het rechte pad zijn teruggekeerd.

Ik ben geen Afol, maar ik ging graag mee. Wieberen had al eens verteld over Mr Bricks, een Legowinkel in Stiens. De winkel is naast een woonhuis, op de plek waar bij andere huizen de garage zit. Mr Bricks staat zelf achter de toonbank, een lange man met een bril.

,,Hoi Sido", groette Wieberen. In het echt heet Mr Bricks Sido Bergsma. Hij is ook een Afol. Het liefst, kreeg ik de indruk, zou hij elke doos openscheuren en alles zelf in elkaar zetten, maar dat gaat niet meer als het je nering is geworden.



Poe's X-Fighter is een straalvliegtuig uit de nieuwe Star-Warsfilm die in december gaat draaien.

,,Hier is hij", zei Wieberen en greep een doos van de plank. 717 onderdelen heeft deze set, waaronder piloot Poe Dameron zelf, hier een geel poppetje, in de film acteur Oscar Isaac.

,,Het is een beetje een risico", zei Wieberen. ,,Want er zijn een aantal sets waar de cockpit niet goed sluit."

Overal stonden Star Wars-dingen die Mr Bricks al had opgebouwd. Het was een en al beweegbare onderdelen en vernuftige klepjes waaronder mannetjes schuilgaan.

Er was een indrukwekkende Millennium Falcon en Wieberen wees afgunstig op een Imperial Shuttle, die als topstuk geldt.

Als hoogtepunt mochten we ook nog even in de folder gluren met afbeeldingen van Star-Warssets die in januari pas komen. Over alle afbeelding stond een tekstje gedrukt dat deze plaatjes confidential zijn.

We rekenden af. ,,Succes met de cockpit", zei Mr Bricks.

Op de terugweg begon Wieberen over de ultrageheime folder. Hij had er niets in gezien dat hij wilde hebben, zei hij. Ik had er geen mening over, maar die grote Millennium Falcon uit de winkel vond ik wel mooi.

,,Waarom koop je die niet gewoon?" zei Wieberen. Zo subtiel gaan Afols te werk.