zaterdag 14 februari 2015

Voetbal en de eters van nu

Het was de opening van de Week van de Smaak, de Hoofdstad van de Smaak, de Smaakstad; hoe het maar heet. Giseren in Natuurmuseum Friesland was de officiƫle bijeenkomst.

Iedereen was er, van kok Jan Smink tot de Friese Held van de Smaak (of misschien de Held van de Friese Smaak).

Op een podium vertelden ze hoe belangrijk streekproducten zijn en hoe wij, de eters van nu, daar graag wat meer voor betalen. Iemand fokt varkens op vriendelijke wijze, en had daar de leus bij bedacht: ,,Zij een goed leven, wij een lekkere bout".

Een ander stelde dat het product Friesland breder bekend moet worden, zodat mensen weten dat er hier meer te beleven is dan de Elfstedentocht. Het woord mienskip viel een paar keer. Het publiek had al deze dingen wel vaker gehoord en was gaan roezemoezen en wijn gaan drinken. Er werden visitekaartjes geruild.

Na afloop stond ik met G. J. en K. te praten. K. heeft een relatie met J., ze hebben elkaar ooit bij Cambuur leren kennen.

,,Wat wordt zondag de uitslag van Cambuur - Heerenveen?", vroeg ik ze.

,,2 - 1", zei J.

,,1 - 3 ben ik bang", zei K. ,,Heel erg. Want je hoopt natuurlijk op 3 -1."

,,Typisch een Biltker", zei J. ,,Die dekken zich altijd in, dan valt het nooit tegen."

,,1 - 0" zei G. ,,Want het is in het eigen stadion van Cambuur."

Dat laatste voorspelde ik ook. We hebben er een fles wijn tussen gezet. Ook als niemand gelijk heeft gaan we nog aan de wijn.

+++++

Zonet was ik bij Bakker Uw Slager. ,,Wat wordt het morgen?", vroeg ik daar.

,,3 - 2, voor Cambuur", zei de slager direct. De meeste klanten in de winkel knikten. ,,Dat denk ik ook", zeiden ze.

Eentje knikte niet. ,,De wens is hier de vader van de gedachte", zei hij.