vrijdag 2 januari 2015

Geprogrammeerd om te ontvangen



Vanmorgen hoorde ik Hotel California van de Eagles, er is na de top tweeduizend weer eens geen ontkomen aan dat liedje. Ik vroeg me af wat er met de tekst zou gebeuren als je die met Google Translate via wat andere talen zou omzetten naar het Nederlands. Het leek me overzichtelijk om dat te doen aan de hand van een ranglijst van Europese talen.

Hotel California is het Engels, met 360 miljoen sprekers de een na meest gesproken taal in Europa. De tekst ging via Portugees (215 miljoen), Duits (89 miljoen), Frans (74 miljoen), Italiaans (59 miljoen), Pools (40 miljoen) en Roemeens (24 miljoen) naar het Nederlands (21 miljoen).
De meest gesproken taal in Europa is Spaans (405 miljoen sprekers), dus ging het vanwege de Gypsy Kings nog naar die taal en terug naar het Nederlands. Dit werd het:

Op een donkere woestijn snelweg
De koude wind in de haren
Bossen warme geur
Verhoog de lucht
Afstand vooruit in
Ik zag een knipperlicht
Mijn hoofd is zwaar en mijn ogen waren vochtig
Ik had de nacht

deur
Ik hoorde de missie bell
Ik zei tegen mezelf:
Dit zou de hemel of de hel kunnen zijn
Vervolgens stak hij een kaars
En ze liet me de weg
Er waren stemmen in de hal
Ik dacht dat ik hoorde,

(Refrein)
Welkom bij het Hotel California
Een prachtige plek,
(leuke plaats)
mooie meid
Er is genoeg ruimte in het Hotel California
In elk seizoen
(Elke tijd van het jaar)
Het kan hier worden gevonden

Je geest wordt gedraaid in ieder geval,
Mercedes-Benz
Het heeft een prachtige knappe jongens vechten
vrienden noemen
Hoe ze dansen op de binnenplaats
Zoete zomer zweet
Sommige dansen te onthouden,
Vergeten een dansje

Dus belde ik de kapitein
Breng de wijn
Hij zei: ,,We hebben die geest hier al sinds 1969"
En nog steeds die stemmen roepen van ver weg
Je wordt wakker 's nachts
Luister, zoals ze zeggen,

(Refrein)

Spiegels aan het plafond, de roze champagne op ijs
En ze zei: ,,We zijn allemaal gewoon gevangenen hier van ons apparaat"
De kamers zijn verzameld voor het feest
Ze staan met hun stalen messen, maar ze kunnen het beest niet doden,

Het laatste wat ik me herinner, ging ik naar de deur
Ze moest een rit terug naar waar het was voor het vinden van
,,Relax," de man van de nacht, zei: ,,We zijn geprogrammeerd om te ontvangen
U kunt op elk gewenst moment je wilt, maar je kunt nooit verlaten "