donderdag 2 mei 2013

Taalstad Antwerpen

 

Zoiets als op de foto hierboven, dat je controleert of je nog voldoende muntgeld hebt voor een laatste borrel of pint, heette ooit dronkenmansgebed. Je ziet het weinig meer gebeuren want iedereen pint als het cashgeld op is. En het woord hoor je al helemaal nooit meer, maar het schoot me te binnen tijdens de kroegentocht-onder-leiding die we vorige week maakten in Antwerpen.




Antwerpen is toch al een stad van woorden en gedichten, zoals deze Jan-Hanlo-achtige bordjes in de dierentuin bewezen. Ja, ook dat van 'The lion sleeps tonight' stond daar, bij de leeuwenkuil natuurlijk.
































 Nog eentje van naast de leeuwenkuil: geen woorden maar beelden. Een leeuw met manen van leeuwenlogo's. De krasleeuw van Leeuwarden staat er ook een paar keer in.

























Dit was de allermooiste die we tegenkwamen. Een protestposter op de parkeerplaats die nu en dan ruimte biedt aan de Sinksenfoor, maar misschien niet lang meer. Collega Rutger wist wat het betekende.





Deze heer zat tegenover ons in Cafe Boer van Tienen de krant te lezen, waardoor hij dadelijk een sympathieke indruk maakte.

Ik had een gesprek met mijn buurman in dat cafe, een Brusselaar die Leeuwarden kende omdat hij er wel eens paneermeel kocht. Buurman zei dat ons land dinsdag groot feest zou vieren, omdat we een koning kregen. Dat kon ik niet tegenspreken. Nou, zo'n koningshuis wilde hij ook wel, zei hij. Als ik het tenminste goed heb begrepen.

,,Nederlanders zijn moeilijk te verstaan", haakte de krantenlezer aan de overkant aan, in een dik, vermoedelijk Antwerps accent. ,,Maar mensen die uit Friesland komen, die versta je helemaal niet."

,,Dat is toevallig", zei ik. ,,Wij komen allemaal uit Friesland."

,,Wat zegt u?" zei een andere cafeganger, die naast deze krantenlezer zat.

,,Wij komen allemaal uit Friesland", herhaalde ik.

,,U hebt gelijk", zei de cafeganger tegen de krantenlezer. ,,Het is niet te verstaan."