zaterdag 2 maart 2013

Gezond met film bezig



Zeven dvd's heb ik gewonnen, enkel door op facebook de pagina van de USVA-filmquiz te liken. Quiz-bedenker en medepresentator Jan-Paul Hof kwam ze me persoonlijk vanuit Groningen brengen. Met de videocamera in de hand stond hij zojuist voor de deur, want het moment moet natuurlijk ook worden vastgelegd.

,,Mensen dachten dat het doorgestoken kaart is, omdat jij ook filmdingen organiseert", zei hij. Hij had wel eens van Cinema Ascona gehoord, een kennis was er in Kubaard een keer bij geweest. Maar het was geen opzetje, op de film spreek ik het met klem tegen, ik was zelf verrast over de prijs. En ik heb ook echt een keer aan de quiz meegedaan.

Daar komen intussen al zulke filmnerds op af, dat Jan-Paul en zijn medepresentatrice Marije vragen bedenken waar ze zelf het antwoord niet eens op weten. ,,Die zijn gewoon niet gezond met film bezig", zei hij.

De films zijn Monsters Inc (,,vind ik zelf niet veel aan", zei Jan-Paul), Creepshow 2 (nooit gezien, deel 1 wel, en die is leuk), Complexx (een volkomen onbekende Nederlandse thriller over gamers met Yolanthe Cabau van Kasbergen), The Griebels (zo staat de titel er echt op, aanprijsslogan: 'Dood en verderf voor het slapen gaan'), The music box van Laurel en Hardy (dat ze met die piano die enorme trap opmoeten), The greatest lie ever sold (samenzwerings-docu over dat de Amerikanen en de illuminati achter de aanslagen op het World Trade Centre zaten; ,,Als je hem hebt gezien ben je ook een gelovige", belooft Jan-Paul) en Fighting Fish (de eerste Nederlandse martial-artsfilm, met Ron Smoorenburg).

Voor zijn camera vertelde ik hoe blij ik ermee ben en dat het werkelijk geen doorgestoken kaart is geweest. Toen moest Jan-Paul alweer naar Groningen.



Ik deed nog wel een verzoek om dit muziekje van Ennio Morricone onder het uiteindelijke USVA-filmpje te zetten, omdat het zo ironisch klinkt. Maar daar heb ik natuurlijk verder geen invloed op.