zondag 27 november 2011

De ingewikkelden


Akron/Family is een band van kerels met baarden, die je ervoor aanziet dat ze af en toe met zijn allen kamperen in het bos en dan met ontblote borst tegen elkaar opspringen. Toen er voetbaltribune-achtig moest worden meegejoeld liep de zanger met een houten hamer door het publiek om het ritme aan te geven. Ook in het publiek waren veel baarden.

Dat was op Explore The North, een afwisselend festival in allerlei zalen in Leeuwarden.

,,Onzekere mannen hebben baarden'', wist Hester, die naast me stond.

Kennissen verderop stelden me voor aan een lange dame, van wie ik boven het gebulder uit de naam niet goed verstond.

Akron/Family was aan ons niet zo besteed, dus gingen we naar het volgende zaaltje, in de voormalige gevangenis. Daar draaiden Zweden die SlagsmÄlsklubben heten stampende muziek onder het licht van twee reusachtige discoballen.

De lange dame dook er ook op en riep iets in het oor van Laurens, die met ons mee was.

,,Ze zegt dat jij een ingewikkelde man bent'', vertelde Laurens me even later. ,,Ze is psychiater.''

Ik probeerde erachter te komen wat mij zo ingewikkeld maakt, maar dat werd me niet duidelijk. Wel kreeg ik een zoen toen ze vertrok.

Wij vertrokken niet zo snel, want Hester was aan de praat geraakt met de bebaarde mannen van Akron/Family. Ieder mens is wel eens ingewikkeld.