zaterdag 22 mei 2010

Sterke vrouwen




In cafe De Kleine Wereld kwam Jeanine Hennis-Plasschaert (op de foto in het midden), Europarlementariër maar nu nummer 4 op de lijst van de VVD voor de Tweede-Kamerverkiezingen. Elsevier noemt haar blondje met een kort lontje, een collega-europarlementariër kenschetste haar onlangs als Iron Lady.

In de zaal waren vooral VVD'ers. Om het niet teveel een onderonsje te laten worden hadden ze mij gevraagd om een gesprek met haar te doen. Ik werk tenslotte bij de Media en die zijn immers allemaal links.

,,Je deed het goed'', zei André na afloop. ,,Maar je zat wel vaak aan haar. Het was één grote flirt.''

Daar had ik niks van gemerkt, volgens mij viel het wel mee. Jeanine Hennis-Plasschaert repte er ook niet over, ze zei dat ze het een leuk gesprek had gevonden en wat later op de avond twitterde ze: Mooie #VVD avond in Leeuwarden met @aukjedevries!



In de zaal zat een dame die overdag in Heerenveen voor de klas staat.

,,Je kunt nog niet weg'', waarschuwde ze. ,,Ik wil een beoordelingsgesprek met je houden over je optreden.''

Toen ik naar huis ging was dat gesprek nog niet geweest, omdat ik met anderen had staan praten. Volgens haar was dat opzet en ze greep mijn hand stevig beet.

,,Dat we dat gesprek niet hebben gehad, komt omdat jij bang bent voor sterke vrouwen'', stelde ze vast.

,,We hebben elkaar wel eens eerder ontmoet'', ging ze door. ,,In het Oranje Bierhuis. Ik was daar met een vriendin en haar zoon en ik had witte pumps aan. Mijn vriendin zei dat ik de mooiste schoenen droeg van het cafe en toen heb jij over mijn benen gekwijld. Ik dacht nog: Oh, gaat dat hier zo.''

Ook daar had ik niks van gemerkt. Ik kon het me niet herinneren, zei ik.

Prompt legde ze haar linkerbeen op tafel, gehuld in een blauwe dameslaars van soepel suède met een hoge hak.

,,Mooi'', zei ik, want ik nam aan dat ik hier iets van moest vinden. ,,Maar niet mooi genoeg om overheen te kwijlen.''

(De bovenste foto is van Romke van der Wal)