dinsdag 11 oktober 2005

Een duif met de hik



Athene is een lawaaiige stad, want overal is het verkeer. De treinen rijden hier pal langs de resten van 2500 jaar oude nederzettingen, op de Acropolis staan net zo veel hijskranen als historische gebouwen, en in het Archeologisch Museum galmen de Griekse schoolklassen (allemaal in uniform) zo luid dat de suppoosten en leerkrachten in koor Shhh Shhh roepen.

Maar dat is allemaal niet het bijzonderste. Gisteren werkte ik mijn dagboek bij op een terras vlakbij mijn hotel (Hotel Tempi, ik huur er een soort blokhut die bovenop het dak staat, met uitzicht op Acropolis).

Maar ik kon me niet concentreren, want op de stoep naast me trippelde een duif met de hik. Het kopje ging steeds wat naar voren en dan hoorde je iets als Kchich! Kchich! Uiteindelijk joeg de ober hem weg, maar het was wel bijzonder. Zeker in een land met een traditie van goden die zichzelf voortdurend in dieren veranderen.