donderdag 28 november 2013

Een diploma van professor Higgins

Lang geleden dat ik een diploma haalde, maar nu heb ik er weer eentje. Van de Wesleyan University in Middletown, Connecticut.

Het zei mij eerst ook niks, maar president Woodrow Wilson, historicus William Manchester en componist John Cage zijn eraan verbonden geweest. En onder de afgestudeerden zijn allerlei Pulitzerprijswinnaars en Oscarwinnaars. Dus ga maar na.

Het is een van de universiteiten die meedoet aan Coursera, een open universiteit op internet, bedacht door twee mensen van Stanford University. Daar kun je allerlei cursussen volgen, aangeboden door allerlei instituten van Stanford en Princeton tot de universiteiten van Leiden en Amsterdam.

Je kunt je verdiepen in wiskunde, financiele markten of terrorisme, maar ook in de geschiedenis van rock. Ik koos voor 'The language of Hollywood, storytelling, sound and color', een cursus van een maand door professor Scott Higgins.

Hij is een vlot sprekende Amerikaan die met zijn gezicht net wat te dicht bij de webcam vertelt over Hollywoodfilms, de manier waarop ze een verhaal vertellen en hoe de komst van geluid en kleur daar verandering in bracht. Hij is zo iemand die zich heel erg verdiept in een detail en daar dan heel interessante conclusies uit trekt.

Het huiswerk bestond uit acht films. Geen straf, want ik had er maar twee van eerder gezien. Na een paar testjes met multiple-choicevragen die niet moeilijk zijn als je hebt opgelet krijg je een diploma. Er staat bij dat je er geen rechten aan kunt ontlenen.