zaterdag 23 mei 2009

Machoverdriet





,,Hoed af?'', sms'te Aart gisteren. Was ik helemaal vergeten, toen ik bij het Oranje Bierhuis keek naar de stille tocht voor Jan Riedstra, de Cambuursteunende rijkaard uit Leeuwarden die donderdag is overleden.

Kennelijk was de hoed op tv te zien, want dat Aart in die zwijgende massa stond die roerloos blauwgele sjaals omhoog hield met 'M.I-side' erop kan ik me niet voorstellen.



Na een minuut of twee gingen er allemaal rode fakkels aan die heel erg rookten. Daarna omhelsden al die Cambuurfans elkaar, op een wat stoere, stugge manier. Iedereen keek er heel ernstig bij. Daarna knoopten ze vlaggen en sjaals aan de bankjes voor het bierhuis en legden ze er bloemen neer.

,,Ik ken dit niet aansien'', zei een tanige dame met opgestoken blond haar. ,,Dit grypt my su an.'' Ze was even eerder begroet met een hartelijk: ,,Nou lekker ding bistou hier oek?''
(De bovenste foto is van Siep van Lingen, de andere is van mijn telefoon)