zondag 11 maart 2007


50 jaar

De komende paar jaar wordt iedereen vijftig, een beklemmend idee waar verder weinig aan te doen is.

Sjoerd was zaterdag de tweede, na Peter vorig jaar. Een feestje gaf hij niet, hij zat toen ik om een uur of twee aankwam wel net aan de whiskey en troonde me mee naar het nieuwe huis dat hij die ochtend had gekocht. En naar een cafe daar in de buurt, waar ze goede rode port hebben.

,,Toen ik bij de marine begon'', overwoog Sjoerd filosofisch bij de port, ,,was dit nog de leeftijd waarop ik met pensioen zou gaan. Dan was het gisteren mijn laatste werkdag geweest.'' Inmiddels is daar vijf jaar bij gekomen. Nog best snel, eigenlijk.

Het eigenaardigst is misschien nog wel dat ook Osama Bin Laden op zaterdag vijftig is geworden. Of die dat een vervelende gedachte vindt en of hij een feestje geeft weet ik niet, maar hij zit zeker niet aan de port over zijn pensioen te praten.