zaterdag 10 maart 2007


Een uitglijder

In de Verenigde Staten zetten ze in kantoorgebouwen en shopping malls gele borden neer, met de waarschuwing dat de vloer net gedweild is. Caution: wet floor staat erop. Een vallend mannetje maakt duidelijk welk gevaar de bezoeker loopt.

Soms is de vloer helemaal niet nat, wat doet vermoeden dat ze de borden er neerzetten om bezoekers wijs te maken dat hier continu gedweild wordt.

Hoe dan ook, het zijn mooie, super-Amerikaanse borden.

Maar je hebt ze ook in Nederland, ontdekte ik vanmorgen. Er staat er een in het hoofdpostkantoor in Leeuwarden. Omdat ik toch moest wachten, maakte ik er een foto van met mijn mobieltje.

,,Maakte u zojuist een foto?'', vroeg de man achter de postbankbalie.

,,Dat klopt'', zei ik.

,,Dat is hier niet toegestaan. U bent in een bankgebouw.''

,,Okay'', zei ik.

,,U moet de foto wissen'', voegde de man toe.

,,Okay'', zei ik weer.

Op dat moment kreeg ik telefoon van Joop, en ik vertelde wat me net voor geks was overkomen.

,,Waarom mag je geen foto's maken?'', vroeg Joop.

,,Misschien heeft het met terrorisme van doen'' suggereerde ik.

Dat hoorde de man achter de bankbalie, die iets opmerkte over een overvaller, die hier binnen eerst ook foto's had gemaakt, en dat een collega van hem een tijd ziek thuis heeft moeten zitten. Als ik het goed volgde.

,,Ik ben niet van plan om de bank te overvallen hoor'', stelde ik de man gerust.

,,Dat zei die bankovervaller ook'', zei de man.

Daar kwam een andere, wat grotere man van het postkantoor naar me toe.

,,Heeft u zonet een foto gemaakt?'', vroeg hij.

,,Ja, van dat gele bordje'', zei ik.

,,Dat is hier niet toegestaan'', zei de grotere man.

,,Van zo'n bordje?'', vroeg ik verbaasd.

,,U moet de foto wissen'', ging de man door. ,,Als u dat niet doet, zijn de gevolgen voor u.''

Bijna had ik mijn beurt bij het loket gemist, maar ik was nog precies op tijd. Ik kocht kaartjes voor Ute Lemper en postzegels. Maar bij het pinnen was ik door alle consternatie zowat mijn code vergeten.

,,Ik ben er even af'', legde ik uit. ,,Ik ben net boos toegesproken omdat ik een foto van dat gele bordje had gemaakt.''

,,Mag dat dan niet?'', vroeg de man achter het loket.

,,Ik geloof van niet'', zei ik, en ineens schoot me mijn pin te binnen.

,,Nou, als u het zo'n mooi bordje vindt'', ging de man achter het loket door, ,,dan mag u het meenemen voor vijftig euro.''

Dat heb ik niet gedaan. Wel heb ik de foto inmiddels van mijn mobieltje gewist.