zondag 25 februari 2007

Kuikens seksen


In Nederland leggen we met elkaar 9 miljard eieren per jaar. De kippen dan. Dat is elke seconde 285 eieren, oftewel 47 bakjes met zes eieren erin.

Ik wist dat niet, en ik wist niet dat het me interesseerde, maar collega Linda Zeggelaar die uit Barneveld komt weet dat soort dingen, ze houdt er een website over bij en ze vertelde er vanmiddag over in de Bres.

Daar zaten, ja echt, allerlei in kippen en eieren en het opeten ervan geinteresseerde luisteraars. Behalve ik wisten ze allemaal dat je eieren niet in de koelkast mag bewaren, ook al maken fabrikanten er speciaal plankjes voor in de koelkastdeur. Ik weet nu ook wat tumblen is: kippenvlees volpompen met water, zodat het meer lijkt.

Een bezoeker met kennis van zaken vulde Linda soms aan. Hij vertelde dat in elk ei salmonella zit, bijvoorbeeld. Of dat uitgelegde kippen in honden- en kattenvoer verwerkt worden, ,,en de poten gaan naar China.'' Dat lichte hij helaas niet toe. Ook hadden ze het over kuikens seksen, het werk van degene die alle haantjes uit de pasgeboren kuikens vist. Die worden weggegooid, want, zei Linda, ,,hanen, da's gewoon afval''.

Het raadsel van wat er eerder was, de kip of het ei, werd en passant ook opgelost. Een oude meneer, die onderstreepte dat hij christen was, meldde dat God de kip heeft geschapen en die kip vervolgens eieren is gaan leggen. ,,Een ei is voor God toch veel makkelijker om te scheppen?'' vroeg ik nog. ,,Lekker gauw klaar, hoeft-ie al die veertjes ook niet te doen.'' Maar God vindt natuurlijk alles makkelijk.

Naschrift

Een mailtje maakt me erop attent dat de kip geschapen wordt in bijbelboek Genesis 1:20-22. Kippen worden daar niet met name genoemd, het gaat over ,,alles wat vleugels heeft''. Christenen zijn lekker gauw klaar, als het om wetenschappelijke vragen gaat.