zondag 14 januari 2007



Judeo-christelijke pepermuntjes

Weet u hoeveel belijdende joden er in Groningen en Drenthe zijn? Ik wist het evenmin, maar het zijn er 55.



Dat vertelde de beheerder van de synagoge in Groningen vanmorgen tenminste. Hij had niet veel zin om erover te vertellen, maar ik kon hem nog net ontfutselen dat de synagoge begin jaren tachtig is gerestaureerd en veel gebruikt wordt voor culturele dingen. De eigenlijke sjoel zit achter een stevig hek, daar mag je als goj niet in.

Ik was er voor een concert van Meindert Talma en de Negroes. Die hebben een plaat opgenomen vol Amerikaanse christelijke liedjes, maar dan met Nederlandse teksten, 'Nu geloof ik wat er in de bijbel staat'.



Ze namen de plaat op in een voormalig kerkje ergens achter Drachten, dat Jezus Leeft heet. Meindert had oude evangelisatieboekjes uit die kerk hier op de stoelen gelegd, maar was de beheerder van de synagoge te gek. Joden en Jezus, dat ligt wat moeilijk. Dus hij deelde de boekjes nu gewoon uit, aan wie ze wilde hebben.



Het werd helemaal een mengelmoes van judeo-christelijk erfgoed toen er voor het concert ook nog rollen pepermunt rondgingen. Wat volgens mij meer gereformeerd is dan joods.



De plaat kreeg ik laatst van Kees, alsnog voor mijn verjaardag. maar live is deze muziek nog veel leuker. Want Jan Pier Brands slaat op een grote trom of zijn zieleheil ervan afhangt. Helemaal in vervoering, de vloer van de synagoge bewoog mee.



Het dochtertje van Meindert, Meike, keek niet op van zoveel kabaal. ,,Ze wiebelde wat mee, en ze zei een paar keer pappa'', vertrouwde de moeder me toe. Vervolgens moest ik beamen dat ze op Meindert lijkt, maar daar zag ik helemaal niks van.