zaterdag 30 september 2006



Ballonnen

Rara wat zijn dit?

Het zijn rode ballonnen, die ik zonet in schouwburg De Harmonie heb losgesneden van een tros. De Harmonie was er overal mee versierd, vanwege een feestje rond Tomke, een kinderboekenserie die het gebruik van het Fries en het lezen stimuleert.

Ik kan er nooit weerstand aan bieden, die starre heliumballonnen. Ik sneed er stiekem een paar los met mijn huissleutel en liet ze op in het trappenhuis zodat ze mooi langzaam naar het allerhoogste plafond, volgens mij wel 15 meter hoog, zweefden.

,,Wil je soms ook even?'', vroeg ik aan de dame met wie ik net in gesprek was.

,,Jawel, maar ik durf dat soort dingen nooit'', zei ze. Ik sneed voor haar ook een ballon los en je zag het kind in haar wakker worden.

Toen ik in een overmoedige bui zes ballonnen tegelijk losliet, kwam er een meisje van achter de bar naar me toe.

,,Haalt u ze daar straks ook weer vandaan?'', vroeg ze bits.

,,Nee, want ik kan er niet bij'', zei ik eerlijk.

,,Nou u wordt bedankt'', merkte ze op.

Durk Hibma, die er ook wel schik in had, vertelde dat ze er een hekel aan hebben, omdat die ballonnen soms 's nachts naar beneden komen en dan het inbraakalarm overgaat.