maandag 28 augustus 2006


Landverraad

Vandaag is mijn eerste werkdag bij de School voor Journalistiek in Zwolle, onderdeel van scholencomplex Windesheim. Je moet skoel zeggen begreep ik uit de welkomstspeech van directeur Ben Huiskens, op zijn Engels dus.

Hier geef ik het komende jaar twee dagen in de week les aan eerstejaars, die nu nog buiten staan te luisteren naar een ouderejaars met een megafoon, vanwege de introductie.

Het is allemaal introductie, ook voor de leerkrachten. Ik moest als nieuweling wat over mezelf vertellen en kreeg meteen een bos bloemen, ook al heb ik nog niks gedaan.

Vorige week deed ik echter een vervelende ontdekking. Ik geef les op maandag en dinsdag. En dit jaar vallen 4 en 5 december ook op maandag en dinsdag, de dagen waarop ik al jaren Sint Nicolaas ben in Ballum en Hollum.

Met een bezwaard gemoed belde ik zojuist beide scholen op, om te vertellen dat ik dit jaar niet kan vanwege de skoel.

,,Kun je dan niet spijbelen?'', probeerde juf Elisa nog.

Geen rit te paard door Hollum dit jaar, geen Nobeltje na afloop in Ballum, geen kinderhandjes en tekeningen... Het voelt een beetje als landverraad. Sorry.

(De foto is van vorig jaar in Hollum)