maandag 17 juli 2006


Jesse's place





Cafe de Renbaan is het leukste cafe van Scheveningen. Misschien ook wel van Den Haag, maar ik ken er verder niet zoveel. Het is vlakbij waar Douwe woont, er liggen kleedjes op de tafel, er hangen elftalfoto's, de eigenaar heet Tim en iedereen kent elkaar aan de bar.

Ik zat er zaterdagavond - met Douwe - en een van de onderwerpen was het haringonderzoek van het Algemeen Dagblad. De allerslechtste haring krijg je bij Jesse's Place in Scheveningen. ,,Haring ziet zwart van binnen'', schrijft de krant.

Maar nu het rare: al deze ras-Scheveningers kennen Jesse's Place helemaal niet. Een nogal aangeschoten man die koelsystemen voor de visindustrie verkoopt (,,Ik heb ook veel klanten in Friesland'', vertelde hij keer op keer) wist ook niet van Jesse's Place en dat zei wel wat.

Wel wist hij iets anders: de haringhandel in ons land wordt langzamerhand helemaal overgenomen door de Turkse en Marokkaanse maffia.

,,In Friesland niet hoor'', stelde ik hem gerust.

Maar hij vond toch dat ik er een stukje over in de krant moest schrijven. En ik kon hem ook wel interviewen, want hij had veel klanten in Friesland.

(Het plaatje heb ik gejat van een andere weblog)