dinsdag 18 juli 2006



Hollum? Waar ligt dat?

In de loop van de avond kreeg ik een sms van Wybren, die bij de Tour de France zit. Hij ried me het programma Studio Sportzomer aan: ,,Kijk vanavond goed en luister naar de kijkersvragen.''

Het is een programma waar Mart Smeets op een terras de dag van de Tour de France doorneemt. Hij had Anky van Grunsven en haar vriend als gasten aan tafel. Zij heeft met fietsen niets te maken, hij wel een beetje want zijn pa fietste vroeger.

,,We hebben een kijkersvraag voor je'', zei Mart Smeets. ,,Van Asing Walthaus uit Hollum. Nooit van gehoord Hollum, weten jullie waar dat ligt?''

Ik liet stomverbaasd mijn boek zakken, want zo vaak hoor ik mijn naam niet op tv en zeker niet in sportprogramma's. Ik was er zo af dat ik de vraag niet eens goed hoorde. Die ging erover of Anky van Grunsven de Alpe d'Huez net zo snel te paard op zou kunnen - als de weg niet verhard zou zijn - als een wielrenner.

,,Ik vond het net een vraag voor jou'', zei collega Wim vanmorgen. Maar ik wist van niks: ze hebben daar op de redactie zelf een vraag verzonnen over paardensport, omdat alle binnenkomende kijkersvragen over wielrennen gingen en dat is niet leuk voor Van Grunsven.

Kan best. Maar dat zo'n Mart Smeets niet eens weet waar Hollum ligt, dat valt me tegen.

(de foto is van Siep van Lingen)