maandag 10 november 2003

Rigoletto



De operacritici in het forum na afloop waren laaiend enthousiast over de verfilmde versie van Rigoletto van Corina van Eijk. Die was te zien op het festival, met discussie na. Het gekste moment uit de film was een technisch foutje: het beeld bevroor precies op het moment dat de gewetenloze versierder van het stuk in zijn blote piemel naast het zwembad stond. Gelach in de zaal, helemaal toen daar het woord PAUZE overheen verscheen.

Waren de forumleden vol lof, liefhebbers van klassieke opera met veel jurken en decor waren minder over de film te spreken.

,,Maar wat vindt de jeugd?'', vroeg forumvoorzitter Jan van Olffen zich ineens hardop af. In de zaal maakten scholieren in het kader van een of ander project druk notities. ,,Misschien maakt deze film opera wel weer aantrekkelijk voor een jong publiek? Wat vinden jullie? Is er iemand die wat wil zeggen?'

,,Ja! Ja!'', riepen de andere forumleden. ,,Zeggen jullie eens wat, jongelui!''

Met zoveel publieke druk zeiden de scholieren natuurlijk helemaal niks, en gelukkig was er ineens een oudere mevrouw, die vond dat de film wel heel erg grof met die mooie opera Rigoletto omsprong.

Ik was toch nieuwsgierig geworden dus ik boog me voorover naar een scholier in de rij voor me.

,,Vond je het een leuke film'', fluisterde ik.

De jongen haalde zijn schouders op. ,,Hij was slecht belicht'', zei hij. ,,En langdradig.''

Ik probeerde de aantrekkelijke punten te beklemtonen en wees erop dat er wel veel seks in zat.

,,Ja'', zei hij. ,,Te veel bloot. Het was wel weer een echte Nederlandse film.''

,,Vind je dat dan niet leuk?''

,,Niet toen het beeld stilstond'', zei de jongen stoer.