maandag 19 september 2011

Bodoni & Stendhal



Nagevraagd heb ik het niet, maar het eenvoudige en zeer aangename hotel Bodoni waar ik vorige week in Florence logeerde (vroeger was het een pensione, het verschil is niet duidelijk) heet natuurlijk naar het beroemde lettertype Bodoni.

Hoewel het dan weer eigenaardig is dat ze hun bedrijfsnaam in een letter schrijven die meer op Futura lijkt.



Mijn kamer had uitzicht op de Basiliek van Santa Croce, de kerk die Stendhal volgens de verhalen zo mooi vond dat hij er helemaal raar van werd. Daarmee was het Stendhal-syndroom geboren, dat sommige mensen overvalt bij een overdosis schoonheid. Ik had het niet bij het uitzicht en ook niet toen ik voor die kerk stond, maar in het Uffizimuseum kreeg ik een paar keer kippenvel. Dat zal wel hetzelfde verschjnsel zijn.