vrijdag 19 november 2010

Real Music



,,This is real music'', zei Prince gisteravond in het Gelredome. ,,By real musicians.''

Daar zit natuurlijk een wereld van ruzies met platenmaatschappijen en internetbedrijven achter, want die heeft hij.

Michael Jackson, Madonna, Prince en ik zijn in hetzelfde jaar geboren, dat schept een band. Prince beseft dat zelf ook, hij speelde in het door hemzelf verzorgde voorprogramma 'Shake your body down to the ground' van Michael Jackson.

Later kwamen trouwens ook 'What have you done for me lately' van Janet Jackson, 'I want to take you higher' van Sly and the Family Stone, en 'Le Freak' van Chic voorbij.

Verder natuurlijk vooral eigen muziek, waarbij 'Kiss' een hoogtepunt was, omdat hij het na het refrein steeds even stillegde. Dat geeft een enorme spanning aan de toch al spannende muziek. In de tekst staat 'You don't have to watch Dynasty, to have an attitude', maar omdat niemand de serie 'Dynasty' meer kent, verving hij het nu door 'Desperate Housewives'.

Als ik het goed zag - ik stond halverwege - gooide Prince maar liefst drie van zijn gitaren het publiek in, nadat hij er een solo op had gespeeld. Collega Cor, die verder vooraan stond, zag het in elk geval met eentje gebeuren. ,,En die zag er ook nog heel bespeeld uit'', zei Cor.

Dat zegt wat over Prince. Die geeft niet zozeer om gitaren, maar om muziek en feest. Dat lukte hem goed: met de muziek maakte hij van het Gelredome, dat de gezelligheid heeft van een stapel gipsplaten, een disco met 30.000 bezoekers. Hij haalde er zelfs een stuk of dertig het podium op.

Wel vier, vijf keer bedankte hij het publiek en zei hij 'Goodnight', maar steeds kwam hij weer terug met nog meer. Uiteindelijk duurde het van ongeveer kwart over acht tot even na elven.

,,I don't want to go home'', riep hij.

,,Je mag wel met mij mee!'' riep een meisje dat naast me stond. Zij had aan het begin nog tegen een vriendin opgemerkt dat Prince toch echt wel heel erg klein is, met haar wijsvinger en duim benadrukte ze dat. Zelfs zij was om.

(De foto komt uit een filmpje dat ik toegestuurd kreeg, ik weet niet wie het gemaakt heeft)