zondag 24 oktober 2010

Treppengeist



Zaterdag was er een quiz over Leeuwarden, als afsluiting van de dag van de Leeuwarder geschiedenis. Met Hans Jorna, die erg goed bleek te zijn in het herkennen van oude foto's, mocht ik de eer van de binnenstad verdedigen, al ben ik niet echt een stadskenner.

Naast oude foto's waren er filmfragmentjes en cryptische toneelstukjes. Zoals van twee in toga gehulde heren, die tegen elkaar iets over 'H21' zeiden en 'twaalf ballen'.



Pas toen het antwoord werd verteld realiseerde ik me dat ik jaren geleden de film 'Mata Hari, agent H21' met Jeanne Moreau heb gezien. Om kort te gaan: de binnenstad won niet.

We troosten ons met de gedachte dat de winnaars dan wel veel van de geschiedenis van het centrum weten, maar er niet middenin wonen, zoals wij. Over hun nieuwbouwwijk Zuiderburen zijn op zijn vroegst over vijftig jaar historische vragen te stellen.