dinsdag 17 augustus 2010

Vogels in kleur



In 1966 gingen alle schoolkinderen van Het Bildt naar een zangvogeltentoonstelling in Ons Huis in Sint Annaparochie. Ze moesten er een opstel over schrijven.

Ook collega Geiske de Vries was erbij, vertelde ze. Ze zat op een klein schooltje in Oude Bildtdijk, haar vierde klas telde twee leerlingen en met haar opstel won ze de eerste prijs.

,,Het was net de tijd van de Barbiepoppen, dus ik rekende op een Barbie'', vertelde ze.



Maar ze kreeg het boek 'Vogels in kleur'. Ze heeft het nog steeds, het opstel zit erbijin. Op mijn verzoek liet ze het vanmiddag zien.

,,Het was zo'n deceptie, ik weet het nog als de dag van gisteren. Al was ik wel heel blij dat ik een prijs had, het was natuurlijk wel een trofee, ik had het gevoel 'ik kan ook iets goed'.''

,,Later heb ik nog wel een Barbiepop gewonnen, bij de Floralia, ken je dat? Dan moest je thuis allemaal een stekje opkweken. Dat eindigde met een bazaar op school, op zaterdag.''

,,Daar was van alles te doen. Je kon er ook raden naar de naam van een Barbiepop. Ik riep heel hard: 'Greetje!'.''

,,Toen ik de zondagochtend wakker werd lag er een Barbiepop naast me. Die had mijn moeder in het bed gelegd, in het doosje. De naam was eigenlijk Loesje, maar de reservenaam was Greetje en niemand had Loesje geraden.''

,,Twee weken later kreeg mijn zus een Barbiepop waarvan de knieƫn konden buigen.''