dinsdag 10 november 2009

See me, feel me





Toen George Orwell '1984' schreef, waarin Big Brother iedereen in de gaten hield, stelde hij dat voor als iets totalitairs en onderdrukkends. En nog steeds worden er steeds beklemmende filmthrillers gemaakt waarin mensen tot uit satellieten toe bespioneerd worden.

De werkelijkheid is anders. De meeste mensen vinden het eigenlijk wel interessant dat er van alles over henzelf en anderen te vinden is. Ze maken een weblog, een hyvesprofiel, LinkedIn. En als ze dat zelf niet doen, doet Google dat wel voor hen.

Vandaag is iedereen blij omdat een groot deel van Friesland op Google Street View is gezet. Op de krant kreeg ik zelfs een verontwaardigd mailtje van iemand op Schiermonnikoog, dat de eilanden weer eens zijn overgeslagen. En ja - het heeft ook wel wat, dat je in panoramafoto's door Leeuwarden kunt wandelen.

Toch heb ik gecheckt of je bij mij naar binnen kunt kijken, want daar heb ik geen trek in. Het valt mee, je ziet enkel de weerspiegeling van de auto van Google Street View. Hij is zo dicht langsgereden dat je voor een compleet beeld de plaatjes aan elkaar moet plakken. Die rare verbuiging onderin hebben deze foto's allemaal.