zaterdag 21 november 2009

Hollumer hoed





Zes maanden geleden kocht ik een trilby - dat is een hoedje - in New York.

Ergens is het dragen van een hoed een beetje aanstellerig en erbij vertellen dat je hem in New York heb gekocht helemaal.

Maar mooi is-ie wel en het zou fantastisch zijn als iedereen weer hoeden droeg vind ik. In ieder geval, ik kocht hem.

Gisteren werd het in K3 - dat is een cafe in Hollum, eigenlijk heet het De Griffel - om een uur of een heel erg druk. Terwijl ik aan de bar stond te kletsen zag ik ineens het hoedje van hoofd tot hoofd gaan.

Iedereen zette het even op, leek het wel. Nu eens verscheen de hoed aan de bar, dan weer dook hij helemaal achter in de zaal op. Een enkeling rook erin, wat een beetje raar is.

Toen ik om drie uur bedacht dat het wel weer mooi was geweest, ook qua bier, zag ik de hoed nergens meer. Niet op een hoofd, niet op de vloer, niet op een kapstok. Zes maanden na aankoop spoorloos ten onder gegaan in de estafette.

Het zou fantastisch zijn als iedereen een hoed droeg, zei ik al, maar dan bedoel ik: iedereen een andere hoed, niet allemaal die van mij.

Aan de andere kant: vanmorgen hing hij natuurlijk gewoon aan de kapstok in K3 en het idee dat zowat heel Hollum hem heeft opgehad maakt hem extra speciaal. Je zou er bijna in gaan ruiken.

(De foto is vanmiddag gemaakt door Ynse, die met Elly op Ameland was omdat mem morgen 78 wordt. We waren in het gemeentehuis, waar dat reusachtige schilderij hangt dat Jan Kruis maakte van de Oranjes. Jan Kruis is die man van de strip 'Jan Jans en de kinderen')