zondag 30 augustus 2009

Even opscheppen





Deze foto is uit de John-Fordwestern 'Fort Apache', waar filmcomponist Richard Hageman de muziek voor schreef. Hageman is in Leeuwarden geboren, ik heb een hoofdstukje over hem geschreven in het boek 'Gevierde Friezen' dat deze week uitkomt. En vanmiddag hield ik er een lezing over in het HCL.

Ik vertelde ondermeer dat het niemand interesseert wie de muziek van een film heeft geschreven en zelden iemand het onthoudt. Componisten ervan staan niet op de poster. Ja, Ennio Morricone, want die kent iedereen, en misschien in Nederland Rogier van Otterloo, vanwege 'Soldaat van Oranje'. Maar ze spelen een ondergeschikte rol.

Na afloop kreeg ik een visitekaartje van Arjan Kiel, die ook filmmuziek blijkt te maken. Hij was het daar niet helemaal mee eens, geloof ik.

,,Noem eens tien filmcomponisten'', vroeg ik, want ik ben dol op dat soort spelletjes.

,,Howard Shore'', zei hij meteen. ,,John Williams.''

Toen hield het op. Terwijl er zoveel meer geweldige filmmuziek is, van John Barry (James Bond), Miklos Rosza (Ben-hur), Danny Elfman (Batman, Nightmare before Christmas), Bernard Herrman (Vertigo, Psycho), Philip Glass (Koyaanisqatsi), Jerry Goldsmith (The Omen), David Shire (The Taking of Pelham One Two Three), Angelo Badalamenti (Blue Velvet), Nino Rota (veel van Fellini, The Godfather), Elmer Bernstein (The Man with the Golden Arm), Philippe Sarde (Le Locataire), Carl Stalling (heel veel tekenfilms)... Zijn we al op tien?