donderdag 13 maart 2008

Liefjes en spuitborsten




,,Wat een liefjes allemaal'', verzuchtte Yvonne Bleize, wethouder van cultuur in Leeuwarden, gistermiddag in de Harmonie. Ze zat in de jury van de Vers Revue, een gedichtenwedstrijd voor scholieren.

In die jury zat ook dichter Mustafa Stitou. ,,Vannacht was het half vijf op het Boekenbal'', vertelde hij. ,,En vanmiddag ga ik met de trein naar Parijs, ik hoop dat ik hem haal.'' Ik was zelf het derde jurylid.

Het was zo'n lekkere kabaalmiddag, waar steeds zes dichters per groep (klas, heette dat vroeger) optraden, van het Augustinus College in Groningen, Beyers Naude en Piter Jelles in Leeuwarden. De rest van de klas was mee als aanmoediging, twee meisjes hielden een bord omhoog met steun voor Louise en Noortje. Iedereen was verrassend stil als er werd voorgelezen.

In een pauze trad Dette Glashouwer van Suver Nuver op, die tot grote hilariteit in een konijnenpakje opkwam met pluisjes op haar borsten. Na twee of drie malle gedichten (,,mijn neus lijkt op een vergiet met twee gaatjes'') kneep ze in die borsten en spoot twee stralen water de tribune in. Ah! Poezie!



Het bepalen van de twee winnaars (zie hiernaast, het zijn Jesse de Jong van het Piter Jelles en Jonathan van Eerden van het Augustinus College) is meer werk dan ik dacht, omdat we het in het algemeen met elkaar eens waren, maar de persoonlijke favorieten ver uit elkaar lagen. Gelukkig waren er ook vier eervolle vermeldingen. Alle zes verzen die we uitkozen bleken door jongens te zijn geschreven. ,,Dat is wel passend in de Vrouwenweek'', vond het enige vrouwelijke jurylid.