zondag 30 maart 2008

Kleuren en geuren zijn de nieuwe wereldmacht




Over twee weken wordt onze nationale protestzanger Armand 62, maar hij heeft nog al zijn haar en hij rookt tijdens zijn optredens volop wiet, die hij zelf hasjies noemt.

Ergens tijdens zijn optreden gisteravond in de Lawei - fantastisch was het, ik heb van alles meegezongen - vertelde hij dat hij een nieuwe mijlpaal in zijn leven gepasseerd is. ,,Ik heb meer dan honderd kilo hasjies gerookt'', zei hij. ,,En ik ben zelf maar zestig kilo.'' Dat betekende veertig kilo shit, grinnikte hij erachteraan. ,,Na 1 juli mag dit niet meer'', zei hij toen hij zichzelf weer een vuurtje gaf, en ook daar grinnikte hij. Want Armand gaan ze zoiets natuurlijk niet verbieden.



Tussen alle eigen liedjes door deed hij ook een parodie op 'Met de vlam in de pijp' van Henk Wijngaard, de trucker-zanger die net als Armand vroeger uitgebracht werd door platenbaas Johnny Hoes. Hoes had wel eens verbaasd gezegd: ,,Negen elpees maken over die stomme vrachtwagens en ze nog verkopen ook!'' Armand zong: 'Met de vlam in de pijp / loop ik door de Khyberpas / met mijn dertig kilo hasjies / ver van huis maar in mijn sas'.


,,En dan ga ik nu mijn grootste hit doen'', zei hij. ,,'Ritme van de regen'.'' Weer grinniken, want hij bedoelt natuurlijk 'Ben ik te min', dat de meeste mensen wel kennen.

Liefhebbers onderscheiden zich door ook de andere liedjes mee te zingen, als 'Op de tandem naar Marokko', 'De oorlog woedt in jezelf', 'Fuck de blues', 'Dat is juist de pest' of 'Blommen, kinders'. Dat wil zeggen: iedereen zong de refreinen mee. Maar achter me stonden een paar jongens, midden twintig schatte ik zo, die alle liedjes van A tot Z meezongen! En ze zagen er helemaal niet als hippies uit.



Dit is Jeroen uit Oldeholtpade, 27. Zijn ouders hebben platen van Armand in de kast en hij heeft ze op zijn pc gezet. Zo raar vond hij het zelf niet dat hij zo tekstvast is: hij kent wel meer leeftijdgenoten die Armand draaien.



En dit is Wolter uit Wolvega, 25. Wouter vertelde dat ook zijn ouders platen van Armand in de kast hebben. ,,Maar ze hebben me verteld dat ze zelf nooit hebben geblowd'', zei hij. Het was te donker om te zien hoe hij daarbij keek.




Aan het eind van de avond deed Armand een van zijn nummers samen met de Osdorp Posse. Voorman Def P (op de foto omhelzen ze elkaar) zei ook dat hij een groot fan was, maar dat lijkt mee te vallen, want hij vroeg Armand of hij zometeen 'Meneer de president' ging doen. Wat een nummer van Boudewijn de Groot is. Zo'n fout hadden Jeroen en Wolter nooit gemaakt.

(Lees ook dit)