zaterdag 2 juni 2007

Male banding



Net reed ik met mijn ouders, na een welbesteed dagje Leeuwarden, de pier bij Holwerd op, maakte de auto een gek geluid en begon hij naar rechts te trekken. Lekke band. Terwijl hij relatief nieuw is, ook nog. De band dan, de auto is van begin jaren negentig.

Dus zo stonden we op de parkeerplaats op de pier ineens een voorwiel te verwisselen. Dat wil zeggen, pa en ik. Het heeft iets heel natuurlijks en ook wel stoers om dat met je vader te doen, net of je samen op survival bent of in een tent op vakantie. Dat hebben we allemaal nooit gedaan, maar dit is ook goed.

Ik krikte en stond af en toe op die tang waarmee je de schroeven van het wiel losdraait, pa schroefde. Helemaal volgens het boekje natuurlijk, want pa is een pietje precies. Kruislings losdraaien, en kruislings ook weer vastdraaien. Eerst een beetje, dan als de krik eronder weg is verder.

Mem stond er wat bij want banden verwisselen, dat is een mannending. ,,Wat handig dat je dat allemaal bij je hebt'', zei ze, doelend op het reservewiel, de krik en de tang. ,,Dat zit in elke auto'', vertelde pa haar. ,,Zelfs die van Hans Peugeot'', voegde ik toe.