zaterdag 5 mei 2007

BN




De media hebben te veel macht over ons dagelijks leven. Over die vage stelling mocht ik vanmiddag op het Befrijdingsfestival in discussie met SP-gemeenteraadslid Farshad Bashir.

Eerst werd ik werd voorgesteld aan Arie Boomsma, de eenpersoonsdebatjury. Een glimlachende jongen van een meter of twee met kort haar. Na een tijdje kreeg ik door, dat ik met een Bekende Nederlander van doen had. Meisjes wilden de hele tijd met hem op de foto, Jeroen vroeg hem of hij voorheen lang haar had gehad (ja) en Jacob maakte een grapje over tatouages (hij heeft er twee maar is ermee opgehouden ze te laten zien). Kortom, iedereen kende hem, behalve ik.

,,Ik kijk niet zoveel tv'', zei ik verontschuldigend. ,,Wat doe je eigenlijk?''

,,Ik maak programma's voor de EO'', zei Boomsma.

Daar had ik, bij nader inzien, toch al iets over gelezen. De EO komt met een programma over mensen die speciaal voor dat programma veertig dagen geen seks hebben. Raar idee: hoe laat je mensen zien die iets niet doen? En als ze het wel doen, laat je dat dan ook zien? Vermoedelijk wordt het een programma waarin heel veel gepraat wordt.

Hoe dan ok, ik weet weer een Bekende Nederlander meer dan gisteren. En als in november of zo, als dat programma op tv is, allerlei gewone Nederlanders ineens veertig dagen geen seks hebben, dan hebben de media echt te veel macht over ons dagelijks leven.