zondag 23 april 2006

Leeuwarders




Het was een echt Leeuwarder weekeind, dat vrijdagavond begon met een drukke discussie over de plannen voor het Zaailand. Ik heb geen idee of ik voor of tegen moet stemmen, erg mooi zien de plannen er niet uit, op het ontwerp voor het Fries Museum na dan.

Zaterdag was er slap geklets op een terras, waar ik hoorde dat Tennisclub Nijlan en een bepaalde wijk in Goutum - Gielfjild of zo - brandhaarden van overspel zijn.

En vandaag een wandelingetje naar de Groene Ster. Daar is een wandelpad langs het water dat de gemeente wil verkopen. Allemaal natuurliefhebbers zijn daartegen in actie, maar ik kende het niet. Het was nu of nooit, want maandagavond vergadert de raad er al over.

Onderweg erheen liep ik langs Zalen Schaaf. Allemaal fietsen, want daar was Liwwadderdag. Dan staan er binnen kraampjes met boeken, diaschermen en oude foto's, en daar lopen mensen tussendoor over vroeger te praten. Er was een lezing over de Schrans (Skgaans zegt de echte Leeuwarder) waar niemand meer in kon, zo vol.



Enfin, het is een hele tippel naar de Groene Ster en weer terug, maar het is er wel mooi. Heel Friesland laat er zijn hond uit, daar komt het geloof ik op neer, en de kinderen kunnen meteen mee. Er nestelt zelfs een ooievaar.

Dik drie uur later liep ik weer langs Schaaf. Daar stonden godbetert nog steeds fietsen, want die Liwwadder dag was nog bezig. Het liep al naar zessen! De drukte binnen viel mee: een enkeling aan de bar en een paar dansende stellen. De kraampjes stonden er nog, maar er liep niemand meer langs. Erg gezellig was dat niet, maar de sfeer was heel bijzonder.