dinsdag 14 maart 2006

Gold List




Remember, stond er op het kaartje, it's your laughter and enthusiasm that makes the show!

Ik was het niet echt van plan, maar onderweg van een museum dat dicht was naar een galerie, die ook dicht bleek te zijn, passeerde ik het Ed Sullivan Theatre. Daar wordt de David Letterman Late Show opgenomen, die talkshow die vroeger in Nederland ook op tv was.

Het was een uur of tien, en er stond een rij buiten. ,,Het is een loterijsysteem'', legde een meneer met een normaal glas en een zonnebrilglas in zijn bril me uit. ,,Je kunt je binnen inschrijven, en ze laten er maar veertig in. De andere plaatsen zijn al vergeven.''

Enfin, de rij schoof heel langzaam naar binnen, het theater in. Daar moest je naam en adres op een stuk papier invullen, en dat uiteindelijk overhandigen aan een van de drie mensen, die helemaal achterin de foyer intake-gesprekken deden.

De mijne heette Karin, en ze wilde onder meer weten of David Letterman in Nederland ook op tv is. ,,Niet meer'', zei ik. ,,Daarom ben ik dat hele eind komen vliegen.''

Het werkte: ik werd in het hotel gebeld dat ik er 's avonds bij mocht zijn, ik moest me melden en zeggen dat ik op Karin's Gold List stond.

Dat klonk heel bijzonder, tot ik er die avond achter kwam dat iedereen op een Gold List stond.

Maar goed ik was bij de opnamen van de show die woensdag wordt uitgezonden. Ik kom er nu net vandaan en mijn handen zijn helemaal rood van het klappen. Want dat moet. En je moet ook zo uitbundig mogelijk lachen om alle grappen. ,,Als je hem niet begrijpt, gewoon lachen en er op weg naar huis pas over gaan nadenken'', was de instructie.

Die gesprekken van Letterman staan er weliswaar in een keer op, maar ze gaan verrassend moeizaam. Hij had filmster Vin Diesel op bezoek, die maar wat schaapachtig lachte en vragen over zijn priveleven zat te omzeilen, zodat Letterman maar wat aftastende vragen zat te stellen. Daar snijden ze vast veel in.

En ook met de makers van de serie South Park verwachtte je de hele tijd dat er iets zou komen. Maar dat is toch al het tekort van dit soort talkshows, als je de gastenlijst ziet denk je dat wordt heel wat, maar uiteindelijk zit dat er nooit in. Maar wat hebben we gebulderd!

(Leuke baan lijkt me dat trouwens, het publiek opstoken voor een show. Zouden ze bij Omrop Fryslan nog iemand nodig hebben?)