woensdag 8 juni 2005

Een hoge trap



Las Palmas is zo'n trendy aangepaste voormalige loods in Rotterdam vlakbij Hotel New York. De onderste verdiepingen zijn gewoon leeg, zo te zien, maar op de bovenste is een architectuurtentoonstelling. Buiten is er een enorme blauwe trap van bouwstellingen voor gezet. Toen ik die opliep dacht ik, dit zou helemaal niks voor mem wezen.

Binnen had ik een afspraak met Michael van Gessel, een landschapsarchitect uit Amsterdam, die om mij over zijn maquette te vertellen naar Rotterdam was gekomen.

We stonden al een tijdje te praten toen de telefoon in mijn broekzak sidderde.

,,Sorry'', zei ik tegen Van Gessel. ,,Ik denk dat het de fotograaf is.''

Het was inderdaad de freelance fotograaf die zou komen om Van Gessel bij zijn maquette te kieken.

,,Je moet niet denken dat ik Las Palmas binnenga'', brieste hij. ,,Ik heb hoogtevrees. Ik ben vijftien treden omhoog gegaan, maar toen kon ik niet verder. Ik werd er helemaal raar van. Toen heb ik het 06-nummer gebeld dat ik van jullie had opgekregen, maar dat nummer bestaat helemaal niet. Ik ben nu precies 23 minuten bezig geweest om jouw goede mobiele nummer te achterhalen. En nu heb ik geen tijd meer, want ik moet naar mijn volgende klus in Dordrecht.''

,,Het is de fotograaf'', zei ik met de hand over het mondstuk tegen Van Gessel. ,,Hij durft de trap niet op.''

,,Er is ook een lift'', zei Van Gessel.

Terwijl de fotograaf doorzeurde over die 23 minuten, de enge trap en dat verkeerde nummer, onderbrak ik hem en zei met zo weinig mogelijk sarcasme in mijn stem: ,,In die 23 minuten had je beter even aan iemand kunnen vragen waar de lift is.''

Verder schoot het gesprek niet op. Volgens mij hoopte hij erop dat ik schuldig zou gaan voelen over die trap. Ik sloot het af met de vaststelling dat de foto dus niet gelukt is, tot ziens meneer.

Ravijnen

Later belde ik Siep, de chef van onze fotoredactie.

,,Die fotograaf durfde de trap niet op'', zei ik, ,,er is geen foto gemaakt.''

,,Oh?'', zei Siep verbaasd. ,,Het was Cor Vos. Die zit elk jaar achterstevoren op de motor om de Tour de France te fotograferen voor het Algemeen Dagblad. Dan rijden ze toch ook dicht langs diepe ravijnen, zou je zeggen.''